از جاودانگی شخصیت ادبی ، صوفی وارسته و مرد با نام کشور صوفی عشقری یاد نمودند
خانه ُ فرهنگی  مولانا خانه ُ فرهنگی مولانا

 شام  شنبه چهارم ماه سپتامبر  سال روان  به سلسله ُ یاد بود و گرامیداشت  از شخصیت  ادبی  ، صوفی وارسته و مرد  با نام کشور مرحوم  غلام نبی  مشهور به " صوفی عشقری "  و تجلیل به پیشواز از عید سعید فطر در خانه ُ فرهنگی "مولانا" شهر ونکوور  ، شعرا ، نویسندگان و علاقمندان  فرهنگ و ادب

  در فضای  نهایت مملو از صمیمت و دوستی  در کنار هم جمع آمده و از خاطرات  آن  شاعر والا مقام و  مرد شیرین سخن  پرداختند. محفل طبق پروگرامهای قبلی از ساعت ۳٠/٩شب شروع و توسط  شاعر  سابق دار جناب  استاد اسحاق "ثنا "  پیش برده میشد ، شرکت کنندگان  در آغاز محفل به روح آن مرحومی اتحاف دعا نمودند.

سپس استاد گرامی شاعر مسلم  جناب " ثنا " ضمن اینکه  مهمانان را خوش امدید  گفته  مختصر آ  در باره زندگی مرحوم  "عشقری " صحبت همه جانبه  نموده و خاطراتی  ا ز آن مرد سخنور کشور را به حاضرین  ارایه نمود . همچنان رشته سخن را تا اخیر محفل پیوسته نگهداشت .

متعاقبا محترم مجید " قیام " ر ُیس خانه ُ فرهنگی "مولانا"  نیز به نوبه خود  به ارتباط شخصیت والای "عشقری"  و اشعار  ابدارش که در موسیقی کلاسیک و معاصر  کشور  زیب ترانه های هنرمندان  وطن قرار گرفته  و در پرده های موسیقی بزرگترین  استادان و سرایندگان  تبلور یافته است، صحبت نموده ویک غزل از "صوفی  عشقری " را که مطلع آن اینست

 

گر شود  زاهد  دچار ساز پر جوش رباب          خرقه و سجاده ای خودرا کند  پوش رباب

به خوانش گرفت.                                                                                    

بعدا محترم  الحاج  عبدالکریم " نستوه" یکتن از شعرا  شهر ونکوور راجع به شخصیت موصوف  آنچه که در خور  یاد آوری بود ، بیان  ونمونه از اشعار گیرای شان را دکلمه  و  رابطه  آنجناب  را با ادبا و فضلای هم عصرش  یاد آوری نمودند.

 

همچنان قابل ذکر است که ، محترم بهرام "حیدری "یکی از شخصیت های فرهنگی و صوفی وارسته ایرانی  در باره شریعت و تعریف آن توضیحات  لازمه  را بیان  و شریعت  ابتذال پسند ملا ها، اخند ها  و طالب ها را که بر ضد فرهنگ هستند و مردم را سنگسار  وزن ها را  مثله مینمایند، محکوم و خلاف شرع دانست. و یکی از اشعار حضرت "مولانا "  را به خوانش گرفت  که حاضرین محفل آنرا استقبال نمودند.

سپس ،هنر مند چیره دست و شاعر خوش قریحه  جناب استاد سراج الدین " سراج" سروده استقلالیه ُ خویش را که از پروگرام قبلی مانده بوده قراُت نمود که از سروده پر محتوای جناب "سراج" چنین مفهوم بر میامد  که استقلال کنونی تهی از ماهیت  استقلال بوده و ما بدون هیچگونه حمایت جهانی همین حالا  در کام متجاوزین فرو خواهیم رفت. همچنان  جناب استاد نجیب "بهروش"  هم به نوبه خویش  با زمزمه ُ شعر  اجتماعی  و سیاسی  مبسوطی  به محفل  روان تازه ُ بخشیده  و در روان حاضرین محفل نیز شور و هیجان فراهم آورد.

 

 

شایان ذکراست که محترم رزم آفرین "فرخاری " جوان با استعداد و با ذوق و گوینده ُ موفق ومهین قطعه شعری انتخابی از صوفی "عشقری " و یک  سروده ُ عیدی  از شاعر مسلم  جناب مولانا عبدالکبیر " فرخاری" را دکلمه نمود که استعداد سر شاری موصوف در دکلمه  شعر طرف  پسند همه علاقمندان شعر وادب قرار گرفت و با کف زدن واستقبال حاضرین  بدرقه شد.

 همچنان ، جناب محترم "سینا " یکتن از علاقمندان شعر و ادب  همزبان ایرانی  ما با صدای واقعا گیرا قطعه  شعری را دکلمه نمودند که به رنگینی محقل افزودند.

 

هکذا ،  باید گقت که دکلماتور با استعداد و موفق شهر ونکوور محترمه سلما جان "فرخاری " قطعه شعری را که اصل سروده ُ بی همتایی از شاعر هندی سرا محمد علی "صا ُب "  به این مطلع که:

جوهر  شمشیر غیرت پیچ و تاب  از من گرفت    موج این در یای ساکن اضطراب از من گرفت

را دکلمه نمودند که با کف زدن های گرم حاضرین محفل قرار گرفت . سپس گرامیان هر یک جناب استاد  " ثنا "  محترم استاد  "سراج"  جناب مولانا "فرخاری" و محترم الحاج  "نستوه"  سروده های اقتفایی خویش را بر خورد شنوندگان ارایه داشتند که مورد استقبال اشتراک کنندگان محفل قرار گرفت.

 

 پس از آن ، محترم امان " معاشر  ژورنالیست و گزارشگر  پر کارقطعه شعری از حضرت مولانا را   به خوانش گرفت و علاوه نمود که اجرای اینگونه محافل  ادبی  و فرهنگی  در جامعه افغانی  و دور از دیار اصلی  مان وسیله ُ زنده ساختن فرهنگ و ادب  در این دیار غربت است .

 

   طبق روال  محترم مجید "قیام " رُیس خانه فرهنگی "مولانا" ضمن اینکه در لابلای پروگرام  با نواختن  رباب  آوانیکه یکی از شعرا به دکلمه اشعار شان می پرداختند هر یک را  با نوازش دلنشین رباب همراهی مینمودو کیفیت  شعر هر شاعر را  در ورای نغمه های  دلکش رباب  دو چند میساخت.  موصوف در اخیر محفل  با صدای گیرایش  اشعار از حضرت صوفی " عشقری " را در حالیکه  محترم متین جان " قیام " او را در قسمت  نواختن تبله  همراهی میکرد  با استقبال گرم و کف زدن های اشتراک کنندگان مجلس بدرقه گردید . محفل یکبار دیگر با اتحاف دعا  بروح آنمرحومی و  به سلامتی و پیروزی و بهروزی همه انسان های روی زمین  حوالی  ساعت دوی شب  در فضای  پر از احساسات و شادی خاتمه پذیرفت. ناگفته نماند که در اخیر محفل غذا های خوش مزه ُ که  از طرف  محترمه شفیقه جان نورزی و فامیل "قیام " ترتیب شده بود صرف گردید .

 

هیات رهبری خانه ُ فرهنگی "مولانا"

شهر ونکوور کانادا

پنجم سپتامبر  سال ۲٠١۰


September 6th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها